Opracowały: Bożena Kuc Anna Kołodziej
I. WSTĘP
Udział w teatrze szkolnym umożliwia emocjonalny rozwój dziecka, młodego człowieka. Pozwala poznawać siebie, pomaga wyrabiać umiejętność wywoływania emocji i radzenia sobie z nimi. Pozwala odkryć inny świat, znaleźć motywację do życia, rozwija wiarę w siebie. Program ten będzie realizowany na zajęciach kółka teatralnego (dwie godziny tygo-dniowo).
II. CEL GŁÓWNY
Głównym celem programu jest wspomaganie rozwoju młodego człowieka, dokonywanie w nim pozytywnych zmian, uwrażliwianie go na potrzeby otaczającego świata oraz przygo-towanie go do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym społeczeństwa.
III. CELE SZCZEGÓŁOWE
- rozwijanie wrażliwości emocjonalnej,
- poznanie i rozwijanie własnych możliwości,
- rozwijanie koncentracji i wyobraźni,
- odwołanie się do indywidualności przy jednoczesnym poszanowaniu odrębności innych,
- wdrażanie do samodzielności,
- pobudzanie do aktywności twórczej,
- rozwijanie odpowiedzialności za własne działanie,
- współdziałanie w grupie,
- doskonalenie mimiki, ekspresji i plastyki ciała,
- poznanie podstawowych zagadnień związanych z teatrem,
- poznanie specyfiki pracy aktora,
- poznanie procesu twórczego nad spektaklem,
- kultywowanie tradycji regionalnych,
- kształtowanie zamiłowanie do literatury,
- kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań wobec napotykanych trudności,
- rozwijanie aktywnego udziału w życiu kulturalnym społeczeństwa.
IV. METODY REALIZACJI
Metody aktywne uczą krytycznego myślenia, podejmowania decyzji, rozwiązywania pro-blemów, ale uczą również komunikowania się i współdziałania. Skuteczność tych metod, za-leży w dużej mierze od zaangażowania emocjonalnego dzieci, ich zainteresowań i motywacji. W pracy z dziećmi w szczególności zostaną wykorzystane:
- metody wspomagające odczuwanie zmysłowe i koncentrację,
- zabawy i gry Klanzy,
- elementy metody P.Dennisona,
- burza mózgów,
- obserwacja,
- pogadanka,
- praca z tekstem,
- inscenizacja,
- drama ,
- techniki wyobrażeniowe.
V. FORMY REALIZACJI
- wyjście do teatru, opery, kina, muzeum,
- przygotowywanie inscenizacji i prezentacja przed publicznością szkolną i lokalną,
- udział w konkursach recytatorskich, przeglądach i festiwalach teatralnych,
VI. TREŚCI KSZTAŁCENIA
- integracja grupy teatralnej poprze zabawy własnym ciałem, mimiką, gestem, ruchem, gło-sem,
- ekspresja emocji w życiu i w teatrze,
- muzyka i plastyka w teatrze,
- podstawowe elementy procesu teatralnego: przestrzeń, aktorzy, widzowie, akcja i czas,
- analiza tekstu, adaptacja, projekt scenariusza,
- obsada aktorska,
- próby analityczne, sytuacyjne, techniczne,
- premiera.
VII. TEMATYKA ZAJĘĆ
- Zabawy i gry integracyjne w grupie teatralnej.
- Ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe.
- Ćwiczenia rozwijające wrażliwość słuchową.
- Wyrażanie emocji, uczuć gestem, mimiką, ruchem.
- Ćwiczenia emisyjne i praca nad dykcją.
- Ćwiczenia pamięci.
- Praca nad koncentracją.
- Scenki sytuacyjne, improwizowane.
- Gry rozbudzające wyobraźnię.
- gry w wyobrażonych sytuacjach,
- "coś z niczego".
- Tworzenie prostych scenek dramowych.
- Praca reżysera i aktorów.
- Wybór utworów literackich do prezentacji.
- Praca nad spektaklem.
- Projektowanie i wykonywanie scenografii i rekwizytów.
- Dobór muzyki oraz nauka pląsów.
- Występ.
VIII. STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
Uczestnik koła teatralnego:
- potrafi współdziałać w grupie,
- posiada i wykazuje się wrażliwością emocjonalną,
- rozumienie odrębność innych i potrafi ją uszanować,
- działa w sposób samodzielny i twórczy,
- jest odpowiedzialny za własne działania,
- wykazuje się znajomością podstawowych pojęć związanych z teatrem,
- umiejętnie radzi sobie w sytuacjach trudnych,
- dba o estetyczne wykonywanie scenografii,
- dykcyjnie poprawnie wypowiada kwestie związane z odgrywaną przez siebie rolą,
- wykazuje się kulturą w odbiorze sztuki.
Anna Kołodziej Bożena Kuc
|